понеділок, 2 січня 2017 р.

Захист прав споживача

Тема уроку: «Захист прав споживача»
Мета уроку: сформувати знання учнів про громадські товари та послуги; пояснити вигоди і збитки третіх осіб внаслідок зовнішніх ефектів; сформувати активну позицію щодо захисту своїх прав, як споживачів; розвивати економічне мислення, інтерес до науки; виховувати економічну культуру, толерантність, ціннісне ставлення до суспільства і держави; формувати соціальну, комунікативну та творчу компетентність.
Обладнання: папір, маркери, надруковані норми Закону України “ Про захист прав споживачів ”, картки з описами ситуацій до вправи “ Громадські товари та послуги ”, схеми, таблиці, кольоровий папір
Форма заняття: урок-тренінг.
Хід уроку
 І. Організаційний момент
Привітання і розповідь вчителя
 Тема нашого сьогоднішнього заняття є близькою і цікавою кожному – «Захист прав споживача». Пригадаймо, що урок - тренінг — це активна форма навчання, заснована на співпраці всіх його учасників.
Для того, щоб працювати ефективно, нам треба прийняти певні правила.
 Вправа «Правила»
 Пропонуються такі правила:
· цінувати час;
· говорити чітко, коротко, за темою;
 · записувати швидко;
 · працювати ефективно;
· бути активними і творчими;
 · слухати уважно.Запитання.
Чи погоджуєтеся ви з такими правилами?
 ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Запитання.
         Назвіть ролі, в яких виступали герої відомих дитячих казок і поезій? Відповіді:
· король та шевці (Г.Х.Андерсен «Нове вбрання короля»);
· дід та золота рибка (О.С.Пушкін «Казка про золоту рибку»);
· муха-цокотуха (вірш К. Чуковського);
· Кирило Кожум’яка (українська народна казка).
         Всім нам постійно доводиться купувати продукти харчування та інші речі в магазинах чи на ринку, здавати одяг чи взуття для ремонту, користуватися водою, електроенергією, телефоном, їздити громадським транспортом, відпочивати. У всіх цих випадках ми виступаємо споживачами.
 ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
«Держава існує не для того, щоб перетворити земне життя на рай, а для того, щоб завадити йому остаточно перетворитися на пекло.» М. Бердяєв
А що ж робить держава для того, щоб ми почувалися впевнено, як споживачі? Чим допомагає своїм громадянам, які є постійно в ролі споживачів?
Ми сьогодні тут зібрались
Задля важливої мети —
Розглянути потрібну тему
І час приємно провести!
Цікаво вам, що це за тема?
Про що ми будем говорить?
Нащо держава споживачеві?
Чи можем ми без неї жить?
Про послуги громадські і товари
Дізнатися нам треба негайно,
Про зовнішні ефекти у суспільстві.
Та й захист покупців - питання актуальне!
І якщо з'явились біди
Чи справжні негаразди,
То необхідно знати, за яких умов
Держава допоможе завжди?
Вправа «Очікувані результати»
Під час сьогоднішнього уроку ви зможете:
• охарактеризувати громадські товари та послуги;
 • пояснити зовнішні ефекти у суспільстві;
• висловити своє ставлення до захисту прав споживача;
• застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях;
• набути навичок толерантності, спілкування і співпраці.
(Всі очікування, записані на аркушах у вигляді морських хвиль, приклеюються на великий аркуш паперу)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вправа “Громадські товари і послуги”
(робота в парах)
Кожна пара учнів отримує на папері описану ситуацію, з якої треба знайти вихід. Кілька хвилин обдумують і озвучують своє рішення.
 Ситуації:
· в лісі виникла пожежа;
 · ви не маєте змоги навчатися в приватній школі;
 · до села вашої бабусі немає асфальтованої дороги;
· в Румунії стався сильний землетрус;
 · у вашої сусідки обікрали квартиру;
 · на Закарпатті відбулися великі зсуви ґрунту;
· вам неприємно іти по неосвітленому провулку;
· жителям міста А до жителів міста В треба добиратися через річку ;
· людям похилого віку важко виходити на 12 поверх пішки;
· невідомий зателефонував до міліції і повідомив про замінування школи;
 · вам треба доїхати на інший кінець міста, а грошей на таксі немає;
· вчителю треба показати старовинні фото міста своїм учням. Запитання. Як пов’язані між собою ці ситуації? Що спільного у шляхах до вирішення?
Висновки. Обговорені товари та послуги мають назву “громадські”. Основними рисами їх є спільне споживання багатьма людьми й неможливість вилучення їх із користування тими, хто за них не сплачує. Характерними для цих товарів і послуг є неконкурентність, невинятковість та державне відшкодування витрат. Вони не виробляються ринком, бо приватні компанії не бажають виробляти те, за що вони не можуть отримати прибуток.
Вправа “Зовнішні ефекти”
(міні-лекція)
Розповідь. Зовнішні ефекти — це позитивні або негативні побічні ефекти, що виникають, коли виробництво або споживання блага впливає на добробут людей, котрі їх не виробляють і не купують. Наприклад, ви живете у селищі, де працює цементний завод. Він має погані захисні системи, тож весь пил опиняється в селищі. Жителі його почали частіше хворіти. Для мешканців — це негативні наслідки виробництва. Але ринок не може це компенсувати. Тому функцію захисту населення перебирає на себе держава. Припустимо, що справи заводу “ідуть у гору”. Вони вирішили побудувати нову дорогу через селище. Тепер мешканці отримають кращі умови для життя. Тобто від діяльності заводу мешканці отримали і позитивний ефект.
Запитання. Назвіть приклади зовнішніх ефектів у нашому місті.
Тест “Що з наведеного належить до вигод,
а що до збитків третіх осіб”?
 • Здобуття робітниками заводу другої освіти.
• Паління в кафе.
• Будівництво греблі.
 • Знищення шкідників на полях хімічними речовинами за допомогою літака.
 • Прокладання газопроводу.
Вправа “Захист прав споживачів”
 (навчаючи – вчусь)
 І. Етап. Учні отримують підготовлені картки з надрукованими нормами закону «Про захист прав споживачів». Цей закон надає споживачам такі права:
· право на вільний вибір товару (послуги);
· право на гарантований рівень споживання;
· право на належну якість товарів (робіт, послуг), торговельного та інших видів обслуговування;
· право на безпеку товарів (робіт, послуг);
· право на необхідну, доступну та достовірну інформацію про кількість, якість і асортимент товарів (робіт, послуг);
· право на відшкодування збитків, завданих товарами (роботами, послугами) неналежної якості;
· право на звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
· право на об’єднання в громадські організації споживачів.
 ІІ. Етап. Учні вивчають інформацію своєї картки.
 ІІІ. Етап. Учні вільно ходять класом і розповідають один одному інформацію своєї картки.
ІV. Етап. Всі повертаються на свої місця і обговорюють вивчені норми закону.
V. Етап. Всі разом складають «Квітку закону» на папері.
Завдання. Складіть власні правила поведінки споживачів, запишіть їх на папері, презентуйте присутнім (робота у групах).
Вправа “Якщо ви купили товар неналежної якості?... ”
 (складання схеми)
Складання схеми «Куди звернутися?»
 Директор магазину

Письмова заява-претензія

Суд

 Адвокат

Товариство із захисту прав споживачів

 Торгова інспекція при міськвиконкомі

Газети, журнали
V. Закріплення нових знань і умінь
Вправа “Здійснення очікувань”
Запитання. Що ви отримали від сьогоднішнього заняття?
(Учні пишуть відповіді на вирізаних з паперу корабликах, які приклеюються на аркуш паперу з “очікуваннями ”).

 Побажання. Будьте розумними моряками в економічному житті і скеровуйте свій корабель у правильному напрямку!

Немає коментарів:

Дописати коментар