Тема уроку: «Захист
прав споживача»
Мета
уроку: сформувати знання учнів про громадські товари та послуги; пояснити
вигоди і збитки третіх осіб внаслідок зовнішніх ефектів; сформувати активну
позицію щодо захисту своїх прав, як споживачів; розвивати економічне мислення,
інтерес до науки; виховувати економічну культуру, толерантність, ціннісне
ставлення до суспільства і держави; формувати соціальну, комунікативну та
творчу компетентність.
Обладнання:
папір, маркери, надруковані норми Закону України “ Про захист прав
споживачів ”, картки з описами ситуацій до вправи “ Громадські товари та
послуги ”, схеми, таблиці, кольоровий папір
Форма заняття:
урок-тренінг.
Хід уроку
І.
Організаційний момент
Привітання і
розповідь вчителя
Тема нашого сьогоднішнього заняття є близькою
і цікавою кожному – «Захист прав споживача». Пригадаймо, що урок - тренінг — це
активна форма навчання, заснована на співпраці всіх його учасників.
Для
того, щоб працювати ефективно, нам треба прийняти певні правила.
Вправа «Правила»
Пропонуються такі правила:
· цінувати час;
· говорити чітко, коротко, за темою;
· записувати швидко;
· працювати ефективно;
· бути активними і творчими;
· слухати
уважно.Запитання.
Чи погоджуєтеся
ви з такими правилами?
ІІ.
Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Запитання.
Назвіть
ролі, в яких виступали герої відомих дитячих казок і поезій? Відповіді:
· король та шевці (Г.Х.Андерсен «Нове вбрання
короля»);
· дід та золота рибка (О.С.Пушкін «Казка про золоту
рибку»);
· муха-цокотуха (вірш К. Чуковського);
· Кирило Кожум’яка (українська народна казка).
Всім
нам постійно доводиться купувати продукти харчування та інші речі в магазинах
чи на ринку, здавати одяг чи взуття для ремонту, користуватися водою,
електроенергією, телефоном, їздити громадським транспортом, відпочивати. У всіх
цих випадках ми виступаємо споживачами.
ІІІ.
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
«Держава
існує не для того, щоб перетворити земне життя на рай, а для того, щоб завадити
йому остаточно перетворитися на пекло.» М. Бердяєв
А
що ж робить держава для того, щоб ми почувалися впевнено, як споживачі? Чим
допомагає своїм громадянам, які є постійно в ролі споживачів?
Ми
сьогодні тут зібрались
Задля
важливої мети —
Розглянути
потрібну тему
І
час приємно провести!
Цікаво
вам, що це за тема?
Про
що ми будем говорить?
Нащо
держава споживачеві?
Чи
можем ми без неї жить?
Про
послуги громадські і товари
Дізнатися
нам треба негайно,
Про
зовнішні ефекти у суспільстві.
Та
й захист покупців - питання актуальне!
І
якщо з'явились біди
Чи
справжні негаразди,
То
необхідно знати, за яких умов
Держава
допоможе завжди?
Вправа «Очікувані результати»
Під
час сьогоднішнього уроку ви зможете:
•
охарактеризувати громадські товари та послуги;
• пояснити зовнішні ефекти у суспільстві;
•
висловити своє ставлення до захисту прав споживача;
•
застосувати свої знання в нестандартних ситуаціях;
•
набути навичок толерантності, спілкування і співпраці.
(Всі очікування, записані на
аркушах у вигляді морських хвиль, приклеюються на великий аркуш паперу)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вправа “Громадські товари і
послуги”
(робота в парах)
Кожна
пара учнів отримує на папері описану ситуацію, з якої треба знайти вихід.
Кілька хвилин обдумують і озвучують своє рішення.
Ситуації:
· в лісі виникла пожежа;
· ви не маєте змоги
навчатися в приватній школі;
· до села вашої бабусі
немає асфальтованої дороги;
· в Румунії стався
сильний землетрус;
· у вашої сусідки
обікрали квартиру;
· на Закарпатті
відбулися великі зсуви ґрунту;
· вам неприємно іти по
неосвітленому провулку;
· жителям міста А до
жителів міста В треба добиратися через річку ;
· людям похилого віку
важко виходити на 12 поверх пішки;
· невідомий
зателефонував до міліції і повідомив про замінування школи;
· вам треба доїхати на
інший кінець міста, а грошей на таксі немає;
·
вчителю треба показати старовинні фото міста своїм учням. Запитання. Як пов’язані між собою ці ситуації? Що спільного у
шляхах до вирішення?
Висновки. Обговорені товари та послуги мають назву
“громадські”. Основними рисами їх є спільне споживання багатьма людьми й
неможливість вилучення їх із користування тими, хто за них не сплачує.
Характерними для цих товарів і послуг є неконкурентність, невинятковість та
державне відшкодування витрат. Вони не виробляються ринком, бо приватні
компанії не бажають виробляти те, за що вони не можуть отримати прибуток.
Вправа
“Зовнішні ефекти”
(міні-лекція)
Розповідь. Зовнішні ефекти — це позитивні або негативні побічні
ефекти, що виникають, коли виробництво або споживання блага впливає на добробут
людей, котрі їх не виробляють і не купують. Наприклад, ви живете у селищі, де
працює цементний завод. Він має погані захисні системи, тож весь пил опиняється
в селищі. Жителі його почали частіше хворіти. Для мешканців — це негативні
наслідки виробництва. Але ринок не може це компенсувати. Тому функцію захисту
населення перебирає на себе держава. Припустимо, що справи заводу “ідуть у
гору”. Вони вирішили побудувати нову дорогу через селище. Тепер мешканці отримають
кращі умови для життя. Тобто від діяльності заводу мешканці отримали і
позитивний ефект.
Запитання. Назвіть приклади зовнішніх ефектів у нашому місті.
Тест “Що з наведеного належить до
вигод,
а що до збитків третіх осіб”?
• Здобуття робітниками заводу другої освіти.
•
Паління в кафе.
•
Будівництво греблі.
• Знищення шкідників на полях хімічними
речовинами за допомогою літака.
• Прокладання газопроводу.
Вправа “Захист прав споживачів”
(навчаючи – вчусь)
І. Етап.
Учні отримують підготовлені картки з надрукованими нормами закону «Про захист
прав споживачів». Цей закон надає споживачам такі права:
· право на вільний вибір
товару (послуги);
· право на гарантований
рівень споживання;
· право на належну
якість товарів (робіт, послуг), торговельного та інших видів обслуговування;
· право на безпеку
товарів (робіт, послуг);
· право на необхідну,
доступну та достовірну інформацію про кількість, якість і асортимент товарів
(робіт, послуг);
· право на відшкодування
збитків, завданих товарами (роботами, послугами) неналежної якості;
· право на звернення до
суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
· право на об’єднання в
громадські організації споживачів.
ІІ. Етап.
Учні вивчають інформацію своєї картки.
ІІІ. Етап.
Учні вільно ходять класом і розповідають один одному інформацію своєї картки.
ІV. Етап. Всі повертаються на свої місця і обговорюють
вивчені норми закону.
V. Етап. Всі разом складають «Квітку закону» на папері.
Завдання. Складіть власні правила поведінки споживачів,
запишіть їх на папері, презентуйте присутнім (робота у групах).
Вправа “Якщо ви купили товар
неналежної якості?... ”
(складання
схеми)
Складання
схеми «Куди звернутися?»
Газети, журнали
V. Закріплення нових знань і умінь
Вправа “Здійснення очікувань”
Запитання. Що ви отримали від сьогоднішнього заняття?
(Учні пишуть відповіді на вирізаних з паперу корабликах,
які приклеюються на аркуш паперу з “очікуваннями ”).
Побажання. Будьте розумними моряками в економічному житті і
скеровуйте свій корабель у правильному напрямку!
Немає коментарів:
Дописати коментар